Jak skutecznie formułować cele? Metoda SMART

Jak skutecznie formułować cele? Metoda SMART

Czym jest metoda SMART?

Jeśli jeszcze o niej nie słyszałeś, to już spieszymy z wyjaśnieniami. Jest to specyficzna metoda opracowywania celów, w której nasz cel jest opisywany za pomocą pięciu punktów. Poniżej przedstawiamy poszczególne elementy metody SMART. Kiedy następnym razem będziesz spisywał swoje cele, rozpisz je zgodnie z poniższymi cechami, a zobaczysz, że ich realizacja stanie się dużo łatwiejsza.

S jak specific, czyli sprecyzowany

Cel musi być jasny. Musi być szczegółowo określony tak, by nie było wątpliwości, co do jego treści. Może to wydawać się mało istotne, jednak założenia Twojego celu będą dla Ciebie jasne tylko przez jakiś czas. Ale jeśli rozpisujesz cel długoterminowy, to czy za miesiąc lub pół roku nadal będziesz pamiętać, o co Ci chodziło? Może być z tym różnie tym bardziej, jeśli będziesz pracować nad różnymi zadaniami. Pamiętaj, bądź dokładny i precyzyjnie rozpisz swój cel. Dzięki temu w przyszłości zaoszczędzisz sporo czasu. Stosuj tę taktykę zarówno przy długoterminowych, rozbudowanych celach, jak i przy tych mniejszych – ważne, by ta czynność weszła Ci w nawyk.

M jak measurable, czyli mierzalny

W odhaczaniu kolejnych zadań zawsze chodzi o efekty. Wiadomo, że po zakończeniu wykonywania jakichś prac, efekty są dobrze widoczne. Ale jak zmierzyć postęp prac w trakcie zadania? Obserwacja realizacji celu z jednej strony daje nam zwyczajnie obraz tego, jak dużo udało nam się wykonać i ile jeszcze zostało do końca projektu, ale z drugiej strony działa także motywująco, gdyż możemy sprawdzić, jakie efekty przynosi nasz trud. Rozpisz więc swój cel na mniejsze kroki, które zamierzasz po kolei wykonywać. Dzięki temu będziesz dokładnie wiedział, co jest do zrobienia, co już udało Ci się wykonać, a co jeszcze przed Tobą. Pamiętaj o wpisywaniu wszystkich niezbędnych elementów, to pomoże Ci o niczym nie zapomnieć. A odhaczanie kolejnych kroków z listy, choćby tych najmniejszych, jest bardzo satysfakcjonujące. Tym bardziej, im bliżej końca listy się znajdujemy.

A jak attractive, czyli atrakcyjny

Atrakcyjność pociąga. Im bardziej cel będzie atrakcyjny, tym chętniej zabierzesz się do jego realizacji. O co konkretnie tu chodzi? O to, by podejmowane działania były dla nas ciekawe, by stanowiły wyzwanie, by dawały możliwość rozwoju. W tym miejscu możesz się zastanowić, dlaczego w ogóle chcesz to zrobić? No dobrze, a co jeśli na to pytanie odpowiemy: nic, wcale nie chcę tego robić. Jeśli chodzi o cele prywatne, to nic się nie dzieje, odpuszczasz i zapominasz o sprawie. Jednak jeśli chodzi o cel zawodowy, w dodatku taki zlecony od przełożonego, to już jest inna kwestia. Możesz spróbować sprawę przedyskutować, ale musisz liczyć się z niepowodzeniem negocjacji. Co w takiej sytuacji? Spróbuj znaleźć w wyznaczonym celu coś interesującego dla Ciebie. Zawsze znajdziesz coś, co sprawi Ci przyjemność w trakcie wykonywania zadania, choćby to była jakaś malutka kwestia. Poszukaj, zastanów się, z pewnością odkryjesz coś, co da Ci radość z wykonywanej pracy.

R jak realistic, czyli realny

Czyli, zwyczajnie, możliwy do osiągnięcia. Porywanie się z motyką na słońce będzie tu idealnym przykładem celu niezgodnego z tą cechą. Wyznaczaj sobie cele, które dasz radę zrealizować. Jeśli wydaje Ci się, że coś w dotychczasowej rozpisce się nie składa i cel wydaje się niemożliwy do realizacji – przyjrzyj się jeszcze raz pozostałym punktom. Być może zbyt ogólnikowo rozpisałeś kolejne kroki, być może wyznaczyłeś zbyt krótki termin realizacji, a być może nie wziąłeś pod uwagę swoich możliwości i zasobów i w związku z tym realizacja celu rzeczywiście nie jest możliwa. Przeanalizuj cel i rozpisane dla niego cechy jeszcze raz, zmodyfikuj swoje założenia, a zobaczysz, co się zmieni w kwestii realności Twojego celu.

T jak time-based, czyli określony w czasie

Mówiąc krótko – deadline. Jeśli zaczynasz realizację celu, dobrze jest ustalić termin końcowy, do którego wszystkie elementy składające się na cel powinny zostać wykonane. Możesz przyjąć jedną datę końcową, możesz jednak też wyznaczyć terminy końcowe dla pomniejszych kroków składających się na realizację projektu. Deadline działa przede wszystkim mobilizująco. Jeśli nie wiemy, do kiedy mamy wykonać przydzielone nam zadanie, będziemy je odkładać w nieskończoność, w końcu zawsze znajdzie się coś pilniejszego do zrobienia. Określenie czasu zakończenia prac nad celem zmotywuje nas do działania i realizowania kolejnych rozpisanych kroków.

I tak oto prezentuje się metoda SMART. Tylko tyle i aż tyle. Jest stosowana przez gigantów przedsiębiorczości, jak i przez właścicieli małych biznesów. I działa. Dokładne rozpisanie celu, który pragniemy osiągnąć, przeanalizowanie wszystkich wymienionych wyżej punktów pozwala na sprawne zaplanowanie wszystkich działań prowadzących do pozytywnego zakończenia prac. A o to przecież chodzi. Nie ma co ukrywać, satysfakcja z osiągniętego celu, dopiętego projektu, zrealizowanego zadania, jest ogromna i każdy będzie czerpał z tego dużo radości. Korzystajmy więc z metod sprawdzonych i spełniajmy marzenia.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.